diumenge, 8 de juliol del 2018

Primera entrada. Una meditació sobre algunes ferramentes digitals


Una bona activitat per a qualsevol professor actual consisteix a meditar sobre les ferramentes digitals que empra habitualment, sobre el temps que els dedica i sobre el temps des que les coneix.
            Aquestes són les meues, les d'un estudiant de Filologia Hispànica a la Universitat d' Alacant:

1. UA Cloud: déu minuts cada dia i la conec des que vaig començar el grau d’ Espanyol: Llengua i Literatura.
2. Adobe Acrobat Reader: mitja hora cada dia i la conec des que vaig començar la secundària.
3. Microsoft Word: una hora cada dia i la conec des que vaig començar la secundària.
4. Power Point: tres hores cada trimestre i la conec des que vaig començar la secundària.
5. Gmail: mitja hora cada dia i la conec des que vaig començar la secundària.
6. Viquipèdia: mitja cada dia i la conec des que vaig començar la secundària.
7. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes: mitja hora cada setmana i la conec
des que vaig començar el grau d’ Espanyol: Llengua i Literatura.
8. Dialnet: mitja hora cada setmana i la conec des de fa dos anys.
9. Google Acadèmic: mitja hora cada setmana i la conec des de fa un any.
10. Twitter: mitja hora cada setmana i la conec des de fa dos anys.

Aquesta relació ens permet extraure algunes conclusions.
            Primerament, per què ningú no em va ensenyar a Secundària que existien ferramentes digitals de tanta utilitat per a una persona interessada en les llengües i en la literatura com ara la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes? Aquesta biblioteca virtual inclou tots els textos literaris de la tradició hispànica fins al segle XIX. A més a més, aquesta plataforma conté molta bibliografia sobre tots els autors i totes les èpoques, i constitueix una ferramenta meravellosa per als joves.
            Així mateix, és molt habitual que els estudiants de secundària només pugen accedir a la bibliografia exclusiva del llibre de text. Per què no els oferim també a la secundària la possibilitat d’ aprendre més i de manera gratuïta amb bibliografia especialitzada sobre els temes que més els interessen disponible en plataformes com la ja citada de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, o com Dialnet o Google Acadèmic? Per què jo només vaig conèixer aquestes pàgines web quan vaig arribar a la Universitat? Jo crec que els estudiants mereixen gaudir d’ aquestes possibilitats i llegir tot allò que els interesse. Una plataforma com la UA Cloud és normal que no la coneguen fins que arriben a la Universitat, però no pense el mateix de les altres, com ja he assenyalat.
            Les xarxes socials les empren actualment molts joves. No obstant això, crec que es pot afirmar que les empren més per a allunyar-se del món que per a comunicar-se. Per això, una xarxa social com Twitter ofereix  una finestra a l’actualitat i als debats polítics i filosòfics de cada moment. És veritat que aqueixa finestra no pot substituir una bona conversa o un bon llibre, i també és ben cert que Twitter permet vessar els més baixos instints sense haver reflexionat gaire. Però si hem d’ acceptar que n’ empraran de segur, de xarxes socials, millor serà que aquestes estiguen relacionades amb allò que els interesse i els vincule amb el món.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada