Una bona activitat per a qualsevol professor actual
consisteix a meditar sobre les ferramentes digitals que empra habitualment,
sobre el temps que els dedica i sobre el temps des que les coneix.
Aquestes
són les meues, les d'un estudiant de Filologia Hispànica a la Universitat d'
Alacant:
1. UA Cloud: déu minuts cada dia i la conec des que vaig començar
el grau d’ Espanyol: Llengua i Literatura.
2. Adobe
Acrobat Reader: mitja hora cada dia i la conec des que vaig començar la secundària.
3.
Microsoft Word: una hora cada dia i la conec des que vaig començar la secundària.
4. Power
Point: tres hores cada trimestre i la conec des que vaig començar la secundària.
5. Gmail:
mitja hora cada dia i la conec des que vaig començar la secundària.
6. Viquipèdia:
mitja cada dia i la conec des que vaig començar la secundària.
7.
Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes: mitja hora cada setmana i la conec
des que
vaig començar el grau d’ Espanyol: Llengua i Literatura.
8.
Dialnet: mitja hora cada setmana i la conec des de fa dos anys.
9. Google
Acadèmic: mitja hora cada setmana i la conec des de fa un any.
10.
Twitter: mitja hora cada setmana i la conec des de fa dos anys.
Aquesta relació ens permet extraure algunes conclusions.
Primerament,
per què ningú no em va ensenyar a Secundària que existien ferramentes digitals
de tanta utilitat per a una persona interessada en les llengües i en la
literatura com ara la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes? Aquesta
biblioteca virtual inclou tots els textos literaris de la tradició hispànica
fins al segle XIX. A més a més, aquesta plataforma conté molta bibliografia
sobre tots els autors i totes les èpoques, i constitueix una ferramenta
meravellosa per als joves.
Així
mateix, és molt habitual que els estudiants de secundària només pugen accedir a
la bibliografia exclusiva del llibre de text. Per què no els oferim també a la
secundària la possibilitat d’ aprendre més i de manera gratuïta amb
bibliografia especialitzada sobre els temes que més els interessen disponible
en plataformes com la ja citada de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, o
com Dialnet o Google Acadèmic? Per què jo només vaig conèixer aquestes pàgines
web quan vaig arribar a la Universitat? Jo crec que els estudiants mereixen
gaudir d’ aquestes possibilitats i llegir tot allò que els interesse. Una
plataforma com la UA Cloud és normal que no la coneguen fins que arriben a la
Universitat, però no pense el mateix de les altres, com ja he assenyalat.
Les xarxes
socials les empren actualment molts joves. No obstant això, crec que es pot
afirmar que les empren més per a allunyar-se del món que per a comunicar-se.
Per això, una xarxa social com Twitter ofereix
una finestra a l’actualitat i als debats polítics i filosòfics de cada
moment. És veritat que aqueixa finestra no pot substituir una bona conversa o
un bon llibre, i també és ben cert que Twitter permet vessar els més baixos
instints sense haver reflexionat gaire. Però si hem d’ acceptar que n’ empraran
de segur, de xarxes socials, millor serà que aquestes estiguen relacionades amb
allò que els interesse i els vincule amb el món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada